Ontvang je graag het gratis Puur Jij E-book?

TRE

TRE staat voor trauma / tension releasing exercises. Het is een zelfhulpmethode om psycho-emotionele en lichamelijke spanning te verminderen. De methode is gemakkelijk aan te leren. Als je eenmaal weet hoe het werkt, kun je TRE toepassen wanneer je maar wil, om oude of recent opgeslagen spanning (van trauma of stress) los te laten.

Stress, onveiligheid en trauma

Iedereen maakt in zijn of haar leven momenten mee die stressvol zijn, onveilig voelen of ronduit traumatiserend zijn. Of het nou een lastige bevalling is waarmee je ter wereld komt, een ongeluk, scheiding, gepest worden, of slachtoffer zijn van mishandeling of misbruik. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Als we dat meemaken, reageren we daarop onbewust door op stand “vechten of vluchten” te gaan. Dat betekent dat we heel alert worden (we zien snel gevaar om ons heen), onze hartslag, spierspanning en bloeddruk gaan omhoog, de ademhaling wordt sneller en we reageren impulsiever, agressiever en emotioneler.

Als we daarentegen het gevoel hebben dat vechten of vluchten geen zin heeft (“het lukt me niet meer”), gaan we in stand “bevriezen”. De spierspanning en hartslag gaan omlaag, de ademhaling wordt minimaal, we kunnen een onwerkelijk gevoel krijgen, we hebben minder gevoel voor tijd en plaats (dagdromen wellicht ook meer), en we laten minder emotie zien.

Na zo’n stressvol, onveilig of traumatiserend moment, wanneer we ons weer veilig voelen, veren we doorgaans weer terug naar een ontspannen staat van zijn. De spieren komen weer terug in een normale ontspannen toestand, hartslag en bloeddruk dalen, de ademhaling wordt weer langzamer en dieper, en de lichaamsprocessen die even “on hold” waren gezet (spijsvertering, celvernieuwing, geslachtsorganen) komen weer op gang.

Echter, als je als kind heel regelmatig dit soort ervaringen hebt (bijvoorbeeld wanneer er veel ruzie is in huis), dan past je organisme zich daaraan aan. Het komt in een continue stand van vechten, vluchten of bevriezen te staan. En zo blijft het, ook als je al volwassen bent. Of je maakt als volwassene iets traumatisch mee en kan dat niet goed verwerken. Vaak heb je dan een onbewuste voorkeur voor één van de drie: vechten, vluchten of bevriezen. Dat is wat we in de haptonomie een grondpatroon noemen.

Vechten, vluchten, bevriezen

Een aantal van de symptomen die wijzen op een grondpatroon van vechten, vluchten of bevriezen:

  • een snelle ademhaling;
  • of juist een trage, oppervlakkige ademhaling, soms lange pauzes tussen in- en uitademen;
  • een hogere of juist lagere spierspanning dan ideaal;
  • een hoge mentale alertheid, vaak druk in gedachten, en alert op “gevaar”, kritisch;
  • of juist heel afwezig zijn, veel dagdromen, een onwerkelijk gevoel hebben, dissociëren;
  • snel boos of geïrriteerd, nerveus of bang zijn, of juist heel weinig emotie ervaren;
  • je geïsoleerd, uit contact voelen;
  • regelmatig in conflict raken of juist angstvallig conflicten vermijden;
  • slecht slapen;
  • gevoelens van minderwaardigheid, hulpeloosheid, hopeloosheid, of depressie;
  • overspannenheid of burn-out;
  • een post traumatische stress stoornis;
  • middelenmisbruik, verslavingen.

Hoe uit zich dit fysiek?

In de reflex van vechten of vluchten spannen de psoasspieren zich aan. Deze spieren verbinden de rug met het bekken en de benen. Ze trekken samen wanneer je je voorover buigt, in elkaar duikt. Een beweging die we instinctief maken bij gevaar, om het kwetsbare buikgebied te beschermen. Het maakt niet uit of het om een werkelijk gevaar gaat, of een gevaar dat alleen in ons hoofd bestaat, zoals een deadline.

Na een extreem hoge spanning, of na zich steeds herhalende spanning, ontspannen deze spieren soms niet meer. Dit kan voor pijn in de onderrug zorgen. En doordat het lichaam probeert te compenseren voor de voorovertrekkende beweging van de psoasspieren, kunnen ergens anders in rug, bekken, nek en schouders ook spanningsklachten ontstaan.

Als je na momenten van stress niet meer tot ontspanning komt, worden de lichaamsprocessen die in ontspannen toestand plaats kunnen vinden, niet meer volledig geactiveerd. Dit kan leiden tot maag- en darmklachten, vatbaarheid voor ziektes en infecties, vermoeidheid. De verhoogde bloeddruk en snelle ademhaling die bij het vechten / vluchten zo functioneel zijn, vinden nu continu plaats. Doordat je niet op een ontspannen manier ademt, kun je last krijgen van benauwdheid, kortademigheid of hyperventilatie. Hoge spanning in nek en schouders en een hoge mate van mentale alertheid kunnen leiden tot hoofdpijn.

De vicieuze cirkel waar je in terecht komt

Als je na een trauma of moment van heftige stress niet tot ontspanning komt, of zo vaak / lang onder spanning staat, dat het chronisch wordt, kom je in een vicieuze cirkel terecht. Je brein krijgt het signaal dat er gevaar is, de hormonen voor vechten / vluchten (activerend) of voor bevriezen (verdovend) worden aangemaakt. Je lichaam is in opperste staat van paraatheid, of juist als verlamd. En die staat van zijn geeft aan het brein het signaal dat het nog steeds onveilig is. Je blijft dan reageren op situaties vanuit de vechten, vluchten of bevriezen modus.

Hoe TRE je uit die vicieuze cirkel kan halen

Ons lichaam heeft een zelfherstellend vermogen. Wij zijn van nature geneigd om, wanneer het gevaar geweken is, de spanning van ons af te schudden, te trillen en de overtollige energie die was opgewekt, los te laten. Alle zoogdieren hebben dit zelfde mechanisme. Door het trillen geeft het zenuwstelsel een signaal aan de hersenen dat we in veiligheid zijn. Daarop wordt de aanmaak van stresshormonen of verdovende hormonen gestopt. Het lichaam ontspant en keert terug naar de oorspronkelijke, ontspannen staat.

Wij mensen hebben dit zelfherstellend vermogen helaas vaak geblokkeerd. We hechten meer waarde aan onze mind, die zegt dat dit trillen “te kwetsbaar”, “zwak” of “vervelend” is en geven niet toe aan de natuurlijke neiging tot trillen. We spannen de spieren nog meer aan, om het te stoppen, of we nemen bijvoorbeeld een glas wijn om te ontspannen. Maar hierdoor komen we vaak niet uit die vicieuze cirkel en blijven brein en lichaam reageren alsof er nog steeds gevaar dreigt.

TRE is een methode om diepe chronische spierspanning los te laten die is ontstaan door hevige shock, stress, angst of trauma. Je leert opnieuw contact te maken met het natuurlijke mechanisme van het lichaam om die chronische spanning op te lossen.

Omdat je direct met het lichaam werkt, omzeil je als het ware het “ego”, dat deel van de mind dat vast wil houden aan oude pijn en oude patronen. Door de diepe spanningen los te laten, gaat via het zenuwstelsel een signaal naar de hersenen dat je weer veilig bent. Daardoor zal je brein ook anders gaan reageren op situaties. Je begint dus bij het lichaam, maar het werkt ook door op het niveau gedachten, gedrag en emoties.

Voor wie is TRE?

Voor iedereen. Iedereen ervaart wel eens in enige matige stress of spanning. TRE kan je niet alleen helpen om diepe chronische spanning los te laten, maar ook om de dagelijks opgebouwde spanning te ontladen en zo te voorkomen dat je overbodige spanning opbouwt.

Wat kan het opleveren?

Door regelmatig TRE toe te passen, laat je steeds meer oude spanningen los en kom je steeds verder terug in een oorspronkelijke, ontspannen staat van zijn. In die staat van zijn ben je:

  • gegrond;
  • authentiek;
  • bewust;
  • kalm;
  • veilig;
  • creatief;
  • verbonden;
  • compassievol;
  • zelfverzekerd;
  • energiek;
  • gezond.

Hoe werk ik met TRE?

Ik pas één (soms twee) sessies TRE toe in het Puur Jij Programma als ik zie dat dat helpend zou zijn en de ander daar mee instemt. Daarnaast bied ik een strippenkaart aan van 3 sessies TRE. Hoewel het een zelfhulpmethode is die ik je in één keer kan aanleren, is het ook iets waarin je kan blijven steken als je het daarna altijd alleen doet.

De trillingen beginnen doorgaans bij de bovenbenen / het bekken en vinden vandaar hun weg door je lichaam. Ze gaan naar de plaatsen waar nog spanning zit. Iedere keer dat je TRE doet kan dus weer anders zijn. En het kan zijn dat je na een tijdje merkt dat het proces steeds hetzelfde is, dat er geen nieuwe ontwikkelingen zijn. Dan is het goed om weer eens voor een begeleide sessie te gaan, waarin ik je aanwijzingen kan geven om verder, dieper in het proces te komen.

Prijs

Een strippenkaart van 3 TRE sessies (60-75 minuten) kost € 225,00. Daarna kun je ook losse sessies boeken, de prijs is dan € 80,00 per sessie.

 

Online programma's en coaching - Puur Jij

© copyright 2018 | Puur Jij | contact | Design Dutch Designs with lemon

Menu Title