Ontvang je graag het gratis Puur Jij E-book?

Over grenzen

15 mei, 2015

Vroeger had ik de overtuiging dat je nóóit over je grenzen heen moet gaan. Je moet je grenzen leren herkennen, aangeven en bewaken, dácht ik. Bijna goed… Natuurlijk is het belangrijk om je grenzen te herkennen en aan te kunnen geven. Maar ik heb ook geleerd wat het op kan leveren, als je die grenzen verkent en er ook eens overheen gaat.

Allereerst; wat is een grens? Leuk om eens over na te denken. Volgens de Dikke van Dale is een grens een scheidingslijn, maar ook wel een limiet, een uiterste grens. Dat laatste is wat we over het algemeen bedoelen als we het hebben over “je grenzen bewaken”.

Wat ik geleerd heb over grenzen, is dat je vaak verschillende grenzen over gaat, voordat je bij een grens komt die voelt als een limiet. Dit kun je goed ervaren in bijvoorbeeld een naderingsoefening, waarbij je tegenover iemand staat en je loopt naar die ander toe, of de ander loopt naar jou toe. In je lijf (ik voel het ter hoogte van mijn solar plexus) voel je het wanneer je een grens over gaat. Vóór die grens is dit gevoel er nog niet, en als je doorgaat voorbij de grens, verdwijnt het ook weer.

Dan is er iets dat voelt als een uiterste grens, een limiet. Het voelt alsof je niet verder kan, wil, of mag. Wanneer je goed in contact bent met je lichaam, is dit waar te nemen als een fysieke sensatie. Op dit punt is het belangrijk om te beslissen of je wilt stoppen, of dat je je grens wilt verleggen.

Als je op je werk voortdurend (onbewust) over je grenzen gaat, of in het dagelijks leven regelmatig anderen over jouw grenzen laat gaan, dan gaat dit een keer ten koste van je eigen geestelijke of lichamelijke gezondheid. Dat is niet de bedoeling. Maar als je geneigd bent om te stoppen wanneer je iets eng of spannend vindt, oncomfortabel of onbekend, dan zou je jezelf kunnen uitdagen om die grenzen eens te verkennen en overschrijden.

In het geval van de naderingsoefening: stel de ander komt héél dichtbij en je ervaart bijvoorbeeld een gevoel van druk op je borst, een neiging om je om te draaien of achteruit te stappen. Het gaat om een oefening, niet om een daadwerkelijk gevaar. Als je nu onderzoekt wat er gebeurt als je toch blijft staan en blijft voelen, dan zal je merken dat het gevoel ook weer verandert. Dat het na een tijdje misschien minder spannend of vervelend voelt. Dat je het zelfs als prettig kan gaan ervaren en dat er een ander soort contact met de ander ontstaat. Deze nieuwe ervaring en informatie zou je niet hebben gehad als je niet over je grens was gegaan.

Topsporters zouden niet zo ver zijn gekomen als ze niet hun grenzen hadden verlegd. Mensen met straatvrees daarentegen, trekken hun grenzen (onbewust en ongewild) steeds dichter naar zich toe, totdat ze de deur helemaal niet meer uit durven. Als je een burn-out hebt, ben je juist te lang en te vaak over je grenzen heen gegaan.

Kortom: het allerbelangrijkste als het om grenzen gaat, is je er van bewust te zijn, zodat je ook bewuste keuzes kan maken. En wil je leren: dan zal je soms grenzen moeten overschrijden, om buiten je comfort zone nieuwe ervaringen op te doen en lessen te leren.



← Terug naar overzicht

Online programma's en coaching - Puur Jij

© copyright 2019 | Puur Jij | contact | Design Dutch Designs with lemon

Menu Title