Ontvang je graag het gratis Puur Jij E-book?

Omgaan met boosheid

18 juli, 2017

Ik zit op een bankje aan het water als ik dit schrijf. Voor me de Kralingse Plas, die schittert in het licht van de ochtendzon, en om me heen slechts de geluiden van watervogels en (laten we het niet mooier maken dan het is) het geruis van de snelweg. Hoewel ik de hoge gebouwen van Rotterdam centrum op de achtergrond zie liggen en de snelweg in de verte ruist van de mensen op weg naar hun werk, heerst hier totale rust. In mij voelt het ook rustig. Vredig zou ik willen zeggen. Ik voel me ontspannen, mijn ademhaling is diep en rustig, en ik voel een stevig contact met mijn hele lijf. Een warm en vol gevoel vult mijn borstgebied, een zacht briesje aait over mijn blote armen.

Vanochtend was dat wel even anders! Ik begon de dag met een vrij heftige boosheid; zo sterk had ik dat al een tijdje niet meer gevoeld. Het had iets te maken met niet kunnen slapen op het moment dat ik dat wilde – echt dé manier om mij boos te krijgen – maar eigenlijk is de aanleiding, de trigger, helemaal niet zo interessant. Boos is boos, en je kan er in blijven hangen en je dag (of leven) er door laten verpesten, of je kan het transformeren.

Je emoties kunnen doorvoelen en dan (vroeg of laat) weer uitkomen bij wie je werkelijk bent, het bewustzijn onder of achter al die emoties en gedachten, dat is wat mij betreft een van de mooiste dingen in het leven. Het brengt zo veel vrijheid!

En daarom wil ik dit hier ook graag delen. Om te laten weten dat het kan. Om anderen wellicht te inspireren ook dat pad in te slaan, waar je ervaart dat je niet je emoties bent, en niet je gedachten. En waar je niet alleen die kennis opdoet, maar het ook zelf erváárt. Waar je handvatten krijgt om met die gedachten en emoties om te gaan, en de ervaring op doet van een leeg en rustig hoofd, een ontspannen aanwezig zijn in je lijf, en een diep contact met je hart. Wat er in en om je heen ook gebeurt.

Vroeger was ik bijna nooit boos, het was niet een emotie die ik goed kende. Door haptonomie heb ik geleerd mijn boosheid (die er wel degelijk bleek te zijn) te erkennen, voelen en uiten. En bij mijn huidige lerares heb ik geleerd om de boosheid (en ook andere emoties) te doorvoelen en ze zo te transformeren, iets dat ik ook mee geef in mijn werk met cliënten.

Hoe ziet dat er dan uit, vraag je je misschien af; hoe doe je dat? Allereerst is het uitgangspunt NIET dat je de emotie weg wilt hebben. Het is geen instrument om te vermijden, onderdrukken, weg te poetsen wat er is. Sterker nog, je zal bereid moeten zijn om er eerst helemaal in te gaan, alle aspecten ervan helemaal te voelen.

Dat kun je doen door de houding aan te nemen die er bij past, zoals dat op dat moment voor jouw lijf voelt. Je kan dat zelfs wat uitvergroten. Vanochtend bijvoorbeeld betekende dat dat mijn hele lichaam aanspande en zich wat kleiner maakte (schouders naar voren, borstbeen naar beneden), mijn gezicht spande zich aan alsof ik in een zure citroen had gebeten, mijn armen en handen waren gespannen met strak gebalde vuisten, mijn bekkenbodem, benen en voeten: alles was gespannen. Mijn ademhaling was hoog, oppervlakkig en snel.

Op deze manier benoem je in jezelf heel precies en concreet wat er gebeurt in je lijf. Dat helpt je om er echt contact mee te maken, in plaats van in je hoofd te blijven en er alleen in abstracte termen over te denken.

Dit zijn echter nog alle uiterlijke tekenen van spanning. Als je die houding helemaal hebt aangenomen, duidelijk voelt en hebt benoemd wat je daar van voelt, breng je je aandacht naar binnen, naar je buik en borstgebied. In mijn geval vanochtend leek daar in eerste instantie niet zo veel te voelen, maar door aandachtig waarnemen merkte ik op dat er een lichte spanning was bij mijn maaggebied. Dit was wel weer een bevestiging van het feit dat je soms in gedachten heel heftig boos kan zijn, met alle spierspanning die daar bij hoort, terwijl het binnen in je eigenlijk (vrij) rustig is.

Terwijl je contact houdt met die fysieke gewaarwording in borst en / of buikgebied, vraag je je lichaam om de spierspanning langzaam los te laten. Je hoeft zelf niet actief iets te doen, je neemt alleen waar terwijl je lichaam de opdracht uitvoert. Zo nam ik vanochtend waar dat eerst mijn gezicht, schouders, armen en handen ontspanden en mijn bovenlichaam weer rechtop kwam. Hoe toen ook mijn bekkenbodem, benen en voeten ontspanden. Mijn ademhaling vertraagde en verdiepte. Ook dat benoemde ik allemaal in mezelf en ik bleef met mijn aandacht bij mijn maaggebied en de veranderingen die zich in de rest van mijn lijf voltrokken.

De spanning in mijn maaggebied veranderde in een stroom van energie die ik als het ware voelde koken in mijn buik en borst. De energie van de boosheid! Ik liet dit helemaal door me heen gaan, gaf het de tijd en de ruimte om er te zijn, terwijl ik mijn kaken bleef ontspannen en alle onnodige spanning uit mijn spieren losliet wanneer ik die opmerkte.

En ineens werd het rustig. Mijn hartgebied (borst) voelde warm, vol en beweeglijk. In mijn hoofd was het rustig. Er was geen boosheid meer, alleen vrede, stilte, blijheid. Waar mijn gevoel tijdens de boosheid helemaal teruggetrokken was geweest (weinig gevoel voor mijn eigen lijf en voor mijn omgeving, ik zat vooral in mijn hoofd) was mijn gevoel nu weer uitgebreid. De situatie die me eerst nog zo boos had gemaakt, voelde nu volkomen neutraal. Voor de persoon op wie ik mijn boosheid had geprojecteerd (“het was zijn schuld!”) voelde ik nu alleen nog liefde; hij had helemaal niets te maken met de boosheid die ik had gevoeld.

Misschien klinkt het wat zoetsappig. En misschien heb je nog allerlei redenen om vast te willen houden aan je boosheid. Deze te projecteren op anderen, op de buitenwereld. Maar diep in ons verlangen we er allemaal naar om gelukkig te zijn. En overgeleverd zijn aan je emoties, blijven hangen in boosheid, verdriet, verwijten, dat maakt nooit gelukkig.

Dus, zou je het ook wel anders willen, dan kan het goed zijn om iemand op te zoeken die je daar bij kan ondersteunen. Net zoals een personal trainer je kan helpen om je doelen op sportgebied te behalen, en net iets meer uit jezelf te halen dan je alleen zou doen, kan je soms ook iemand gebruiken om je op het gebied van bewustzijn en persoonlijke groei net iets verder te brengen dan waar je anders zou komen. Misschien is het Puur Jij Programma iets dat je aanspreekt, en er zijn natuurlijk ook vele anderen die je hier mee kunnen helpen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. En het lijkt me leuk om je in Rome (of de weg ernaar toe) te ontmoeten!



← Terug naar overzicht

Online programma's en coaching - Puur Jij

© copyright 2018 | Puur Jij | contact | Design Dutch Designs with lemon

Menu Title