Ontvang je graag het gratis Puur Jij E-book?

7 tips voor een blij leven met méér energie in de herfst

21 september, 2016

Kom je ook uitgerust terug van vakantie en na een week ben je al vergeten dat je op vakantie was? Lijkt die ontspannen staat van zijn al weer lang geleden? Merk je dat je moe, lui of somberder wordt, nu de dagen weer korter worden? Met deze zeven tips blijf je ook buiten de zomer en de vakanties om energiek en blij.

1. Zorg in de eerste plaats voor jezelf.

Doe je dat niet, dan kun je nu wel stoppen met lezen, want dan heb je waarschijnlijk geen tijd /prioriteit voor het volgen van deze tips. Dan blijft alles zoals het is, dat is ook een keus. Maar als je kinderen, werk, partner, familie, vrienden en huishouden steeds allemaal vóór laat gaan, en dan pas aan jezelf denkt, dan hou je steeds minder energie over, en daar is niemand bij gebaat.

Blijf je denken “ja maar, het kan niet anders, want … ?” Onderzoek die gedachten dan, zelf of samen met iemand die er objectief tegenaan kijkt.

2. Eet gezond en met een positieve mindset.

Wat je eet, heeft invloed op hoe je je voelt. Eet veel fruit en groenten, drink veel water en beperk de hoeveelheid snelle suikers (die zorgen voor extra energie op korte termijn, en daarna vaak voor een flinke energiedip). Maar ook de gedachten die je hebt over wat je eet, hebben een effect. Als je steeds gezonde keuzes maakt en je dan toch een keer overgeeft aan een zak M&M’s, wees dan mild en gun het jezelf.

Jezelf in gedachten afstraffen en vervolgens van alles ontzeggen, ontneemt je (positieve) energie en zorgt al snel voor een negatieve spiraal van keuzes waar je niet echt achter staat, en zelfkritiek. Het is OK als je eens een wat minder bewuste keus maakt, of bewust kiest voor iets dat niet echt goed voor je is.

3. Beweeg jezelf blij en energiek.

Beweging is super belangrijk om lekker in je vel te zitten. Het menselijk lichaam is absoluut niet gemaakt om de hele dag op kantoor, in de auto en op de bank te zitten en we zijn nog niet zo geëvolueerd dat we gezond en blij worden van zo’n lifestyle. Dus kies een vorm van beweging die je leuk vindt. Sta een half uur eerder op om ’s ochtends te bewegen, doe het in je pauze of gelijk na je werk. ’s Avonds op de bank ploffen voelt écht veel lekkerder als je in beweging bent geweest die dag.

4. Zorg voor voldoende ontspanning.

Alsmaar blijven rennen, blijven gaan, is voor sommige mensen heel lang vol te houden. Dat lijkt allemaal mooi, maar ongemerkt staat je lichaam chronisch in een stress-stand en langzaam maar zeker branden je reserves op. Neem dagelijks de tijd om bewust en rustig adem te halen, doe yoga of ontspanningsoefeningen, mediteer, of ruim regelmatig tijd in om bijvoorbeeld even rustig een boek te lezen als je dat leuk vindt maar er nooit aan toe komt.

Heb je allerlei redenen om dat niet te doen? Onderzoek eens (wellicht met hulp van een ander) wat maakt dat je het zo lastig vindt om te ontspannen, te rusten, “niets te doen”.

5. Doe dingen die je blij maken.

Je blij en vrolijk voelen, geeft energie. Het is je geboorterecht om een leven te leiden waar je blij van wordt. Werk te hebben dat je leuk vindt, met mensen om te gaan waar je een goed gevoel van krijgt, in een omgeving te wonen die bij je past, dingen te doen die je leuk vindt…

Klinkt dat als iets onmogelijks, een utopie? Of iets waar je geen recht op hebt? Dat is een onderzoekje waard: waar komen deze overtuigingen vandaan? En begin dan klein: doe iedere dag iets voor jezelf dat je leuk vindt, al is het 5 minuten dansen in de woonkamer, of zingen onder de douche.

6. Ontdoe jezelf van negativiteit.

Negativiteit kost je energie. Op welke manier ervaar jij negativiteit in je leven? Zijn er bijvoorbeeld mensen met wie je omgaat, die negatief in het leven staan, of op een negatieve manier over dingen / andere mensen praten? Mensen die je energie kosten, zodat je je minder blij en energiek voelt ná hun gezelschap, dan ervoor? Kijk je dagelijks naar het nieuws en raak je bang, boos of gestrest van alle ellende die je ziet en hoort? Zijn er plaatsen of activiteiten die voor negatieve energie zorgen? Onderzoek hoe je veranderingen kan aanbrengen in je leven, zodat je zo weinig mogelijk negativiteit toelaat.

7. Zoek frisse lucht, daglicht en natuur op.

Bever adverteert met “Niet iedereen is een buitenmens. Maar niemand is een binnenmens.” Helemaal mee eens! Misschien ben je het zo gewend veel binnen te zijn, en altijd in de stad te zijn, dat je weinig behoefte voelt om tijd buiten en in de natuur door te brengen. Maar probeer het eens: maak een strand- of boswandeling, kijk bewust om je heen naar alle kleuren, snuif de frisse lucht op, voel de grond onder je voeten. Tijd doorbrengen in de natuur is een hele goede manier om op te laden, nieuwe energie op te doen. En als de dagen korter worden, zorg dan dat je nog wel regelmatig bij daglicht buiten komt, bijvoorbeeld tijdens je lunchpauze.

8. Maak een plan en hou je doel voor ogen.

Deze tips lezen en dan weer doorgaan met de dingen zoals je het altijd deed, levert je niets op. Dus wil je écht meer (positieve) energie, maak dan een plan. Maak een lijstje van de dingen die je wil gaan doen of veranderen. Maak het concreet, beschrijf voor jezelf hóe je dat wil gaan doen. Plan het in je agenda. Omschrijf wat je doel is: hoe voel je je straks als je deze veranderingen doorvoert en je blijer en energieker bent? En herinner jezelf daar aan wanneer je keuzes maakt.

En kan je wel wat hulp gebruiken bij het onderzoeken van waarom je vast loopt? Of hoe het anders kan? Misschien is het tijd om in jezelf en je eigen geluk te investeren, iets helemaal voor jezelf te gaan doen, en is mijn Puur Jij Programma iets voor je. Via de link onderaan deze pagina kun je direct online een afspraak maken voor een gratis en vrijblijvende intake.

Happy herfst gewenst!

 

 

 

 

 



← Terug naar overzicht

Online programma's en coaching - Puur Jij

© copyright 2018 | Puur Jij | contact | Design Dutch Designs with lemon

Menu Title