Ontvang je graag het gratis Puur Jij E-book?

Meditatie: waarom zou ik, en hoe begin ik?

20 april, 2018

Je hoort van steeds meer mensen die mediteren. Misschien mensen in jouw omgeving, maar ook bekende mensen zoals Elen DeGeneres, Cameron Diaz, Gisele Bündchen, Tom Hanks en Hugh Jackman. Steve Jobs mediteerde. Verschillende CEO’s van grote bedrijven en andere succesvolle leiders mediteren.

Hoe komt het toch dat een steeds grotere groep mensen zweert bij meditatie?

Meditatie is natuurlijk niet nieuw en ook niet exotisch. In het christendom bestaat de traditie van het meditatief lezen van de bijbel. Dat meditatie voorkomt in het boeddhisme en hindoeïsme, is bij velen wel bekend. Maar ook in de islam zijn verschillende vormen van meditatie, bijvoorbeeld de formele gebeden.

Nu religie steeds minder een rol speelt in het dagelijks leven van de westerse mens, en stress de overhand neemt, wenden velen zich tot meditatie. Mijn persoonlijke ervaring is dat meditatie leidt tot meer rust in mijn hoofd, minder overgeleverd zijn aan gedachten en emoties, en me meer verbonden voelen met mezelf en de wereld om me heen. Na of tijdens meditatie, als het rustiger wordt in mijn hoofd, hoor ik beter de stem van mijn innerlijk weten. De stem die duidelijkheid en richting geeft, gebaseerd op weten en vertrouwen.

Meditatie kan al binnen acht weken leiden tot veranderingen in het brein, waardoor geheugen en leervermogen toenemen en men minder angst en stress ervaart. Het helpt je beter concentreren, zodat je minder snel bent afgeleid. Ook kan het helpen tegen depressie en verslaving. Het vergroot de mentale kracht, veerkracht en emotionele intelligentie. Het zou zelfs de ervaring van pijn verminderen.

Fysiek kan het de kans op hartziekten of een hartstilstand verkleinen en de bloeddruk verlagen. Het helpt astma, artritis en inflammatoire darmziekten voorkomen en het helpt tegen PMS en overgangsklachten. Dertig minuten meditatie per dag kan de kans op Alzheimer verkleinen. Er zijn onderzoeksgegevens die suggereren dat je door meditatie langer zou leven.

Bron: liveanddare.com/benefits-of-meditation/

Hoe komt het dan dat meditatie ook wel als vaag of zweverig wordt gezien?

Meditatie wordt nog vaak als zweverig beschouwd. Mijns inziens is dat met name omdat men (degene die er dat label op plakt) er niet veel van af weet. Misschien ook wel omdat sommige mensen die mediteren inderdaad “zweverig” zijn. Zweverig in de zin van: niet gegrond. Ze zijn erg gericht op spiritualiteit, maar verwaarlozen / onderdrukken de basale aardse dingen zoals het lichaam, de instincten, seksualiteit, macht en kracht.

Volgens mij kan meditatie juist heel gegrond (stevig met beide benen op de grond) maken. Terwijl een groot deel van de mensen tegenwoordig voornamelijk in hun hoofd leeft. Ze “zweven” in hun hoofd rond, en hebben maar weinig contact met hun onderlijf en de aarde onder ze. Dat is pas zweverig, toch?

Maar hoe begin je dan met mediteren?

Ik kan me voorstellen dat als je nog nooit gemediteerd hebt, je geen idee hebt hoe te beginnen. Ik hoor wel eens van mensen dat ze zijn gaan zitten, met het idee hun gedachten te stoppen, en dat ze na korte tijd gefrustreerd stoppen. “Ik kan het niet”. Laat me gelijk een misverstand uit de wereld helpen: mediteren betekent niet je gedachten stoppen. Het betekent eerder dat je je gedachten waarneemt, zonder er in mee te gaan, en je aandacht steeds weer terug brengt naar een punt van concentratie. Zoals je ademhaling, een mantra (een korte zin met een bepaalde betekenis) of je hartgebied.

Wat mij erg geholpen heeft, was wat mijn toenmalige zen-leraar eens tegen me zei. De gedachten die opkomen tijdens het mediteren, zijn als bubbels. Iedere bubbel die opkomt, ben je daarna kwijt. Zo ruim je lekker op. En als je het zo bekijkt, krijgen die gedachten ineens een positievere lading. Hoef je niet te denken “hè, daar zijn ze weer” (ook een gedachte), maar is iedere gedachte die opkomt, waarna je je aandacht weer terug brengt, opgeruimd uit je lichaam en geest.

Een laagdrempelige manier om te beginnen, is met een meditatie App.

Er zijn verschillende meditatie Apps tegenwoordig. Zelf heb ik Headspace eens getest. Deze App heeft een hele eenvoudige en duidelijke uitleg en opbouw voor iedereen die begint met mediteren. In het begin is deze App ook gratis, als je wat verder komt, moet je wel betalen. Je begint met een paar minuten, dus heel laagdrempelig.

Als je geleide meditaties wilt doen, of op zoek bent naar alleen een meditatie timer (zodat je hoort wanneer je meditatietijd voorbij is), is Insight Timer ook een hele fijne. Het is prima om te beginnen met geleide meditaties, die het vaak makkelijker maken om je aandacht er bij te houden, in plaats van in gedachten af te dwalen.

Een meditatiecursus volgen kan natuurlijk ook…

Meditatie is denk ik, net als yoga, iets dat je nog het beste leert van een leraar die er zelf veel ervaring mee heeft. Samen mediteren is vaak ook makkelijker dan in je eentje. En je kan al je vragen stellen aan iemand die je voor gegaan is op het pad van meditatie. Die jouw obstakels en twijfels herkent en je kan gidsen in hoe daar mee om te gaan.

Yoga Vidya geeft regelmatig een hele mooie meditatiecursus (over vijf weken start er waarschijnlijk weer een). En zelf heb ik ook een goede ervaringen met Zen.nl. Dat is weer een heel ander soort meditatie. Er zijn verschillende stromingen, verschillende technieken, dus belangrijk is iets te vinden dat bij jou past. En niet te stoppen als je er één uitprobeert en daar niet zo’n goed gevoel bij hebt.

Als je besluit het eens een kans te geven, dan hoor ik graag van je hoe het je vergaat! Maar ook als je naar aanleiding van bovenstaande nog vragen of twijfels hebt, mail ze me. Ik zou het leuk vinden om daar in een volgend blogpost dan eens aandacht aan te besteden. Veel oefenplezier gewenst!

 

 

 

 



← Terug naar overzicht

Online programma's en coaching - Puur Jij

© copyright 2019 | Puur Jij | contact | Design Dutch Designs with lemon

Menu Title