Ontvang je graag het gratis Puur Jij E-book?

Hoe ontstaat nou eigenlijk je zelfbeeld? En hoe kun je het veranderen?

29 mei, 2015

Als baby heb je nog geen zelfbeeld; je bent je niet bewust dat je een eigen wezen bent, dat los staat van de mensen om je heen. Wanneer je vervolgens leert praten, leer je ook denken zoals wij volwassenen dat doen. Tegelijkertijd leer je welk gedrag waardering oplevert en welk gedrag wordt afgekeurd. Een noodzakelijke stap in de opvoeding, met als bijgevolg dat je de overtuiging opdoet dat je niet volledig goed bent zoals je bent; er zijn voorwaarden voor het krijgen van waardering en erkenning.

Je leert je aan te passen aan jouw omgeving en stemt jouw gedrag en identiteit onbewust af op hoe jij de meeste liefde, of anders in ieder geval aandacht, denkt te krijgen. Je leert bijvoorbeeld dat je niet mag huilen, niet boos hoort te worden, niet mag schreeuwen; als gevolg daarvan perk je je zelfexpressie in.
Je ontdekt dat je waardering krijgt als je erg je best doet op school, je aan alle regels houdt en steeds anderen helpt.

En zo ontstaat het zelfbeeld van iemand die denkt dat ze alleen liefde waard is als ze steeds voor anderen klaar staat, doet wat er gedaan moet worden, binnen de lijntjes kleurt en succesvol is in studie en werk. Dit in tegenstelling tot de werkelijkheid: je bent altijd goed zoals je bent, ook als je schreeuwt, huilt, ruzie maakt, faalt, fouten maakt, een hekel hebt aan jezelf, of jezelf op de eerste plaats zet.

Als kind leer je dus om je aan te passen aan je omgeving; of je nou het brave meisje of de rebel wordt, beiden gaan om een reactie van je omgeving. Als volwassene mag je vervolgens leren om weer terug te gaan naar wie je werkelijk bent, zonder die gerichtheid op wat anderen willen en verwachten.

Er zullen altijd mensen zijn die je niet aardig vinden, die iets van je vinden of last van je hebben. Het mooie is: daar heb jij niets mee te maken. Dat gaat over die ander, en biedt de ander een mogelijkheid tot groei. Jouw uitdaging (en mijn uitdaging, een ieders uitdaging) is om steeds weer terug te gaan naar jezelf, naar jouw kern, en de liefde die daar is, voor jezelf en de hele wereld.

Dus wanneer je je bewust wordt van negatieve gedachten over jezelf, of over wat anderen denken en vinden, breng je aandacht dan terug naar je lichaam, en dus naar het hier en nu. Geef jezelf niet op je kop omdat je die gedachten hebt, maar zie je gedachten als iets buiten jezelf. Als wolken die je bekijkt terwijl ze voorbij trekken.

Wanneer je die gedachten geen energie geeft door er in mee te gaan of je er tegen te verzetten, hebben ze niet de kracht om jouw gevoelens en gedrag te beïnvloeden. Wat er dan over blijft, is jouw aanwezig zijn, jouw lijfelijk voelen, en het neutrale waarnemen van gedachten die komen en gaan. Van daaruit kun je jouw onjuiste zelfbeeld heroverwegen en kom je uiteindelijk tot de conclusie dat je goed bent zoals je bent. En kun je dat steeds iets vaker gaan ervaren en voelen in het dagelijks leven.



← Terug naar overzicht

Online programma's en coaching - Puur Jij

© copyright 2018 | Puur Jij | contact | Design Dutch Designs with lemon

Menu Title