Ontvang je graag het gratis Puur Jij E-book?

Drie stappen naar een gezond voedingspatroon dat bij JOU past.

22 mei, 2015

Ik kreeg laatst een vraag van iemand over voeding; hoe kan ik zo gezond mogelijk eten, en door voeding dichter bij mijn ware zelf komen? Een goede vraag, want eten kan hierin een grote rol spelen, is mijn eigen ervaring. Nou ben ik geen voedingsdeskundige, maar eten is wel iets waar ik me al mijn leven lang in verdiep. Dus ik deel hier graag mijn bevindingen met jullie.

De volgende stappen hebben mij enorm geholpen in het werken aan een gezondere relatie met eten. Voor iedereen die moeite heeft gezond te eten, of de juiste voeding te vinden die bij haar past, zich fijn te voelen bij wat hij eet, kan dit helpen.

Het mooie van mijn relatie met eten is nu dat het een signaalfuntie heeft, en me zo steeds weer terug brengt naar mezelf, naar mijn gevoel. Iets dat ik iedereen gun!

De eerste stap richting een gezond eetpatroon, is jezelf en je lichaam te leren accepteren en waarderen zoals je nu bent. Wanneer je aan een bepaald schoonheidsideaal denkt te moeten voldoen, “mag” je bepaalde dingen niet eten en “moet” je dingen doen om op gewicht te blijven: lijnen, vasten, sporten etc. Door streng te zijn voor jezelf, creëer je extra stress, en vergroot je juist de kans dat je naar ongezond eten grijpt. Als je jezelf dan daar weer voor op je kop geeft, beland je in een vicieuze cirkel.

Een tweede stap naar een gezond eetpatroon, is het leren omgaan met emoties. Ik veroordeelde mezelf standaard wanneer ik verdrietig was, omdat ik er – vond ik – geen goede reden toe had (er zijn altijd ergere dingen). En boosheid hield ik er onder door een eindeloos begrip voor hetgeen of degene waar ik boos op zou kunnen zijn. Mijn gedachten waren dus mijn grote bondgenoot in het ontkennen van allerlei emoties en het bekritiseren van mezelf. De spanning liep ondertussen hoog op in mijzelf, en de enige manier die ik kende om die weer te ontladen, was door te eten.

Toen ik leerde om emoties te gaan waarnemen in mijn lichaam en ze er gewoon te laten zijn, zonder oordeel, ze zelfs te uiten naar anderen, liep de spanning minder vaak zo hoog op. En als de spanning toch opliep, dan had ik andere manieren gevonden om te ontladen, zoals yoga of hardlopen. Manieren die me juist dichter bij mezelf en mijn gevoel brachten.

De derde stap is voelen wat goed voor je is, wat je nodig hebt, en jezelf dat ook te gunnen. Dit wordt mogelijk als je steeds beter leert voelen en meer verbinding hebt met je lichaam. Zo ben ik duidelijker gaan voelen wat de effecten van bepaalde voedingsstoffen zijn op mijn lichaam (en geest). En ik merkte bijvoorbeeld dat een eetwijze met veel warme voeding (zoals havermout en soep) beter bij mij past dan de dingen die ik vroeger juist het liefst had: veel salades, fruit, yoghurt etc. Maar je voelt ook wanneer je rust nodig hebt, lieve aandacht voor jezelf, of een moment van bezinning en “terugkomen bij jezelf”.

Ik geloof niet in één diëet (leefwijze) dat bij iedereen past. Wat jouw lichaam nodig heeft, weet je zelf het beste. Dat het een heel proces is om contact te maken met die eigen wijsheid, en je niet langer te laten misleiden door je gedachten, de media, voedingsfabrikanten en omgeving, weet ik als geen ander. Maar het is een proces dat je steeds dichter bij jezelf brengt. Met vallen en opstaan.



← Terug naar overzicht

Online programma's en coaching - Puur Jij

© copyright 2019 | Puur Jij | contact | Design Dutch Designs with lemon

Menu Title