Ontvang je graag het gratis Puur Jij E-book?

5 tips voor een happy herfst

23 oktober, 2015

De zomer is voorbij, geen ontkennen meer aan. In mijn beleving lijkt hij zelfs al weer lang geleden. De blaadjes aan de bomen nemen weer de prachtigste kleuren aan, de pepernoten liggen in de winkels en herfstvakantie zit er al op. Veel mensen ervaren in deze periode dat ze minder energie hebben, minder zin hebben om de deur uit te gaan en dingen te ondernemen, of zelfs een serieuze herfstdip beleven. Daarom heb ik vijf tips op een rij gezet om happy de herfst door te komen!

1. Geniet van de groenten en fruit van het seizoen! Het eten van veel groenten en fruit zorgt voor voldoende vitaminen en daarmee minder kans of verkoudheid en ziekte. En zelfs voor een beter humeur, blijkt uit onderzoek. Seizoensgroenten en -fruit zijn voordeliger én minder milieubelastend dan producten die in kassen zijn geteeld of van ver weg hier naar toe zijn vervoerd. Groenten en vruchten groeien bovendien niet voor niets van oorsprong in een bepaald seizoen; ze passen bij het weertype van dat jaargetijde en bij wat je lichaam op dat moment nodig heeft. Salades zijn lekker verfrissend in de zomer, maar in de herfst schakel je over op meer verwarmende groenten

Kies uit het aanbod wat je zelf lekker vindt, of probeer eens iets nieuws, zoals aardperen, koolrabi, pastinaak, of postelein. Maak een lekkere stamppot rauwe andijvie, boerenkool of spinazie, kies voor een pasta met broccoli, tomaat of pompoen, of ga voor een Aziatisch gerecht met bosui, Chinese kool (uit Nederland!), prei of paksoi. Groenten van het seizoen en uit de buurt zijn appels, peren en stoofperen. Bramen pluk je gewoon zelf in de natuur.

Probeer eens een soep als lunch, in plaats van je boterhammen. Heerlijk voedzaam en verwarmend, en als je in het weekend genoeg klaar maakt, heb je voor een paar dagen op voorraad.

2. Boost je immuunsysteem. Dit kan door, zoals net al genoemd, het eten van veel groenten en fruit. Liefst niet hetgeen op glaswol wordt geteeld (wat tegenwoordig veel het geval is), want dat mist veel vitaminen en mineralen die groenten en fruit van de volle bodem wel bevatten.

Zorg voor zo weinig mogelijk stress: stress verzwakt je immuunsysteem. Breng voldoende tijd door met de mensen die je energie geven en blij maken, die je aan het lachen maken. Maak tijd voor hobby’s en ontspanning. Haal af en toe druk van de ketel door te sporten. En twee stressverlagende activiteiten waarvoor je de donkere koude herfstavond niet in hoeft, maar die je in je eigen warme knusse huis kan beoefenen: yoga en meditatie.

3. Maak gebruik van de kwaliteiten van de herfst. Dit is het seizoen om weer meer naar binnen te keren, te reflecteren, rustiger aan te doen. Bedenk je wat je allemaal fijn vind aan deze tijd van het jaar en richt je daar op. Voorpret voor de feestdagen, weer eens lekker onder een dekentje op de bank, kaarsjes aan in huis.

Verwacht niet meer van jezelf dat je op dezelfde manier leeft als in de zomer. Luister naar je eigen behoeften en volg die, zonder oordelen. Dit is wat het nu is, niets blijft hetzelfde, dus ook hier komt vanzelf weer verandering in.

4. Ga de deur uit. Zeker, je mag jezelf de avondjes knus thuis gunnen, als je geen zin hebt om naar de sportschool te gaan of op bezoek bij iemand. Maar blijf niet alleen maar binnen: als de zomer voorbij is, krijg je steeds minder vitamine D van de zon en om toch voldoende zon op je huid te krijgen, is het belangrijk om regelmatig overdag buiten te zijn.

Maak een lunchwandeling doordeweeks, of een boswandeling in het weekend. Geniet van de frisse buitenlucht! Zo went je lichaam ook aan de lagere temperatuur; als je alleen maar binnen zit bij de verwarming, kan je steeds minder goed tegen de kou.

5. Breng buiten naar binnen. Nu je wellicht minder tijd buiten doorbrengt, kun je het in huis extra gezellig maken. En terwijl de blaadjes van de bomen vallen, kun je wat groen naar binnen brengen. Haal de natuur in huis in de vorm van bloemen, planten en herfststukjes. En enjoy!

Een hele happy herfst gewenst!

Cynthia - Puur Jij Haptotherapie & Coaching



← Terug naar overzicht

Online programma's en coaching - Puur Jij

© copyright 2018 | Puur Jij | contact | Design Dutch Designs with lemon

Menu Title