Ontvang je graag het gratis Puur Jij E-book?

4 tips voor als je last hebt van een “offday”

1 mei, 2015

Wie kent het niet? Zo’n dag dat je een rothumeur hebt, liever in je bed zou blijven en nergens zin in hebt… Ik weet, er zijn mensen die gezegend zijn met een chronisch goed humeur. Maar mocht je niet zo iemand zijn, dan heb je misschien wat aan de volgende tips. Voor mij werken ze!

1. Laat het er zijn. Herken je dat, dat je niet vrolijk bent en jezelf vervolgens ook nog op je kop geeft omdat je geen tophumeur hebt? De gemiddelde perfectionist (en we zijn met velen), geeft zichzelf weinig ruimte om zich NIET happy, fit en bruisend te voelen. Het komt niet uit, anderen hebben er last van, je hebt geen goede reden om je zo te voelen… Kom op! Besef dat het niet realistisch is om te verwachten dat je altijd blij en gezellig bent. Als je ruimte geeft aan dat wat er is, zonder te oordelen, zonder deadline van wanneer het over moet zijn, zul je zien dat het vanzelf voorbij gaat. Alles is continu in beweging, niets is blijvend, this too shall pass.

2. Wees lief voor jezelf. Dit is een dag bij uitstek om te oefenen in het goed zorgen voor jezelf. Vraag jezelf waar je nu behoefte aan hebt en luister naar het antwoord dat spontaan bij je op komt. Onderzoek dan de mogelijkheden om tegemoet te komen aan die behoefte. Een maand op vakantie naar een zonnige bestemming is misschien niet direct haalbaar, maar wat geeft die zonvakantie jou dat je ook hier kan vinden, vandaag nog, in die 30 minuten die je wél vrij kan maken?

3. Glimlach. Er komt nu van nature wellicht geen glimlach op je gezicht, maar het enige dat je hoeft te doen, is je mondhoeken omhoog te bewegen en ze daar te laten. Uit onderzoek is gebleken dat je niet alleen (glim)lacht wanneer je blij bent, maar dat je ook blij(er) kan worden van een glimlach. Dit lijkt in strijd met de eerste tip, maar ze gaan juist goed samen. Het gaat niet om een sociaal wenselijke glimlach om te verhullen hoe je je echt voelt, maar om een glimlach naar jezelf, voor jezelf, terwijl je tegelijkertijd ook blijft voelen en ruimte geeft aan wat er is.

4. Voed je humeur niet met negatieve gedachten. Die kunnen de hele dag voorbij komen, als een plaat die blijft hangen. Gedachten die bevestigen hoe ellendig het allemaal is. Maar ze helpen je niet, ze zorgen alleen dat je onnodig blijft hangen in negativiteit. Dus neem ze waar en laat ze los, ga er niet in mee. Je zou ze bijvoorbeeld kunnen vervangen door of beantwoorden met een meer helpende gedachte, zoals “dit gaat ook weer voorbij”, of “ik ben goed zoals ik ben en ik mag voelen wat ik voel”.



← Terug naar overzicht

Online programma's en coaching - Puur Jij

© copyright 2018 | Puur Jij | contact | Design Dutch Designs with lemon

Menu Title